Program Rządowy Funduszu Rozwoju Dróg, którego pierwotne założenia wywodzą się z tzw. „Schetynówek” i z których zmodernizowano wówczas Al. Bohaterów Warszawy, Spiską oraz Grota Roweckiego, jeszcze do końca 2021 roku wykluczał możliwości ubiegania się o środki na realizację inwestycji drogowych miastom na prawach powiatu będących siedzibą wojewody lub sejmiku województwa. Od 2018 roku, miasta takie jak Szczecin były wyłączone z możliwości ubiegania się o dofinansowanie.
Dopiero po staraniach Unii Metropolii Polskich, znowelizowano przepisy, które rozszerzyły katalog zadań do dofinansowania i pozwoliły od 2022 roku miastom takim jak Szczecin, ubiegać się o dodatkowe finansowanie inwestycji drogowych. Ograniczono jednak wysokość maksymalnego dofinansowania z 80% do nie więcej niż 50% oraz ograniczano maksymalną kwotę, o jaką duże miasta takie jak Szczecin mogły się ubiegać, do wysokości 30 mln zł. Warunki programu uległy zatem znacznemu pogorszeniu. Limit dofinansowania dla miast na prawach powiatu, znacznie ograniczył możliwości w realizacji kluczowych inwestycji drogowych. Nie jest to zatem program dostosowany do realnych potrzeb samorządów będących miastami na prawach powiatu, których budżety uległy znacznemu pogorszeniu w wyniku zmian przepisów i aktualnej polityki prowadzonej na szczeblu rządowym.
Niemniej Gmina Miasto Szczecin, na realizację inwestycji w północnych dzielnicach daje dodatkowe 30 mln zł i takie środki zostaną zabezpieczone w budżecie. Zadanie może być zrealizowane do roku 2026. Realizację inwestycji trzeba będzie odpowiednio zaplanować, tak aby w jednym czasie nie wygenerować utrudnień w obszarze ulic objętych przebudową. Priorytet ma ponadto zrealizowanie budowy nowego zbiornika retencyjnego w rejonie ulic Ostoi-Zagórskiego. Choć ta inwestycja jest nieodłącznym i ważnym elementem całego projektu jak i planowanego III Etapu Trasy Północnej, to Szczecin musiał wyłączyć ją z ubiegania się o dofinansowanie z powodu formalnych warunków programu i w całości sam sfinansować.