Podczas przebudowy układu drogowego w północnej części Szczecina, kilkunastoletni kasztanowiec biały znalazł się w kolizji z planowanym chodnikiem na ul. Ostoi-Zagórskiego. Początkowo przeznaczone do wycinki drzewo, po analizie i na wniosek nadzoru inspektorów Szczecińskich Inwestycji Miejskich zostało ostatecznie przesadzone na środek nowego ronda przy ul. Kredowej. Przed przesadzeniem wykonano cięcia pielęgnacyjne zmniejszające objętość korony oraz ręcznie przygotowano bryłę korzeniową. Dół, do którego posadzono drzewo, został zaprawiony niezbędnymi składnikami wspomagającymi jego przyjęcie i wzrost, w tym hydrożelem, szczepionkami mikoryzowymi i nawozami. Drzewo przez cały czas było podlewane i obserwowane.
Jaki jest efekt? Kilka miesięcy później kasztanowiec nie tylko wygląda zdrowo, ale zaczął kwitnąć. To znak, że cały proces przesadzania został przeprowadzony prawidłowo. Kasztanowiec zaaklimatyzował się i dobrze mu w nowej lokalizacji, pomimo tego, że wielu wieściło, że drzewo nie przetrwa okresu zimowego. Przykład kasztanowca z ronda przy ul. Kredowej pokazuje, że z odpowiednim planowaniem i zaangażowaniem możliwe jest pogodzenie potrzeb inwestycyjnych z ochroną przyrody.
O inwestycji
Prace budowlane obejmują przebudowę ulic Kredowej, Urlopowej, Ostoi Zagórskiego, budowę nowego odcinka drogi stanowiącego przedłużenie ulicy Czesława Miłosza, budowę skrzyżowania z ruchem okrężnym, budowę chodników i miejsc postojowych, przebudowę i budowę zjazdów publicznych i indywidualnych, budowę i przebudowę sieci kanalizacji deszczowej i sanitarnej, budowę oświetlenia ulicznego, przebudowę kolizyjnych sieci podziemnych (m.in. sieci elektroenergetyczne, gazowe, wodociągowe, teletechniczne), rozbiórkę obiektów kubaturowych, zagospodarowanie zieleni.
Modernizacja układu drogowego dzielnicy Północ w Szczecinie
Cały projekt obejmuje przebudowę aż ośmiu ulic, o łącznej długości blisko 4,9 km:
Projekt „Modernizacja układu drogowego dzielnicy Północ w Szczecinie - dostosowanie do nowych uwarunkowań społeczno-gospodarczych” jest współfinansowany ze środków pochodzących z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.