Jak będzie wyglądać etapowanie prac? ETAPOWANIE PRAC PREZENTUJEMY NA PONIŻSZYM SCHEMACIE.
Co się stanie z kostką granitową z ul. Krzemiennej. To jest ponad 5 tyś mkw. Wielokrotnie przewyższa to potrzeby użycia jej wtórnie na inwestycji. ZOSTANIE WKOMPONOWANA DO BUDOWY NAWIERZCHNI WYNIESIONYCH SKRZYŻOWAŃ I MIEJSC POSTOJOWYCH.
Jak daleko inwestycja sięga w obszar Puszczy Bukowej w stronę Wiaduktu? OK. 140 METRÓW PRZED WIADUKTEM.
Czy na obecnym końcu ulicy Smoczej w miejscu dzikiego parkingu powstanie wyznaczony parking po obu stronach drogi? NIE.
Jaka jest całkowita przewidziana liczba miejsc parkingowych wzdłuż ulicy Smoczej? NA ULICY SMOCZEJ I KRZEMIENNEJ PRZEWIDZIANYCH JEST ŁĄCZNIE 117 MIEJSC POSTOJOWYCH.
Czy po stronie lewej patrząc od strony osiedla w miejscu wycinki drzew powstanie ciągły chodnik? NIE – W TYM MIEJSCU ZAPROJEKTOWANE ZOSTAŁY ZATOKI POSTOJOWE.
Ulica Smocza obejmuje obszar: zagospodarowane prywatnie fragmenty (między drzewami przeznaczonymi do wycinki), jezdnia, chodnik obecny, pas zieleni obok chodnika. Jaki jest faktyczny zasięg, szerokość objęta remontem: ? INWESTYCJA NIE WCHODZI POZA OBSZAR PASA DROGOWEGO. PROJEKTOWANA SZEROKOŚĆ JEZDNI TO 6 METRÓW (PAS RUCHU 3 METRY), PROJEKTOWANA SZEROKOŚĆ CHODNIKÓW 2-2,5 METRA.
Przy paczkomacie powinno znaleźć się przejście dla pieszych umożliwiające legalne dostanie się do niego od drugiej strony ulicy. NA CAŁYM ODCINKU OBOWIĄZYWAĆ BĘDZIE STREFA 30 KM/H, SKRZYŻOWANIE Z ULICĄ FALSKIEGO JEST WYNIESIONE I WYZNACZA PIESZYM MIEJSCE PRZECHODZENIA PRZEZ JEZDNIĘ.
Dodatkowo przy paczkomacie powinno powstać miejsce parkingowe. Bardzo dużo osób zajeżdża po odbiór paczki autem. Oprócz tego miejsce niezbędne jest dostawcom paczek na czas obsługiwania paczkomatu a to dzieje się każdego dnia. JEST ZAPROJEKTOWANA ZATOKA PARKINGOWA.
Po remoncie auta zjeżdżające od strony Puszczy będą miały tendencje zbyt szybkiego zjeżdżania ulicą Smoczą (obecnie hamuje te zapędy dziurawy bruk). Na odcinku wjazdu na osiedle powinien się tu pojawić spowalniacz ruchu (wyspa, „leżący policjant”) aby wyhamować auta rozpędzone, zjeżdżające z Puszczy Bukowej. NA CAŁYM ODCINKU ZAPROJEKTOWANE SĄ WYNIESIONE SKRZYŻOWANIA I WPROWADZONA JEST STREFA 30 KM/H.
Czy na początku ulicy Krzemiennej przy punktach usługowo gastronomicznych przewidziano parkingi dla pracowników tych punktów i klientów. DOKUMENTACJA W OPRACOWANIU, NIE PRZEWIDUJE SIĘ MIEJSC POSTOJOWYCH.
W jaki sposób inwestycja „zrekompensuje” zabrane miejsca parkingowe z dzikiego parkingu przed DK Krzemień? INWESTYCJA NIE WCHODZI ZAKRESEM NA TEREN DZIKIEGO PARKINGU, ZAPROJEKTOWANE SĄ ZJAZDY NA WSKAZANĄ DZIAŁKĘ.
W obiekcie DK Krzemień często odbywają się masowe imprezy i koncerty. Czy przewidziano to w planie miejsc parkingowych w tym rejonie? Obecny mini parking na tyłach DK w żaden sposób nie zapewnia miejsc parkingowych w czasie imprez: TAK, SĄ PRZEWIDZIANE.
Czy w okolicy sklepu ABC gdzie chodnik jest wybitnie szeroki przewidziano prostopadłe parkowanie zwiększające znacznie ilość miejsc parkingowych w porównaniu z równoległymi? TAK, SĄ PRZEWIDZIANE.
Jakie jest podejście do kwestii miejsc takich jak na zdjęciu, gdzie właściciele domków pozamieniali garaże i podjazdy w ogródki i parkują na ulicy. Czy możliwe jest postawienie tu słupków, aby „wymusić” parkowanie przez takie osoby na swoich posesjach a nie na chodnikach? W SĄSIEDZTWIE ZAPROJEKTOWANO ZATOKI POSTOJOWE.
Sklep „u Mejerka”. Bardzo popularny wśród mieszkańców. Nagminie parkują auta na czas zakupów na szerokim chodniku. Czy przewidziano tu zwiększoną ilość miejsc parkingowych adekwatną do obiektu handlowego? (Zdjęcie nieaktualne, chyba google dawno tu było ….). PROJEKT PRZEWIDUJE ZATOKĘ POSTOJOWĄ W SĄSIEDZTWIE.
GARAŻE blaszaki. Jaki jest ich status? Obecnie wyglądają na dziko postawione. Brak podjazdu, przejazd do garaży przez pas zieleni. Jak to będzie wyglądało po remoncie drogi? JEST ZAPROJEKTOWANY ZJAZD NA DZIAŁKĘ NA WYSOKOŚCI SKRZYŻOWANIA Z ULICĄ CHEŁMIŃSKĄ.
Jaka jest całkowita planowana ilość miejsc parkingowych po remoncie ulicy? NA ULICY SMOCZEJ I KRZEMIENNEJ PRZEWIDZIANYCH JEST ŁĄCZNIE 117 MIEJSC POSTOJOWYCH.
Ile czasu potrwa przebudowa. ZGODNIE Z UMOWĄ, WYKONAWCA MA 2 LATA NA ZREALIZOWANIE INWESTYCJI. TO OZNACZA, ŻE FINAŁ PRAC JEST PRZEWIDZIANY NA MAJ 2027 ROKU.
INFORMACJE DOT. ZIELENI - KOMENTARZ
W dzisiejszym świecie dostęp do informacji jest powszechny – co samo w sobie jest wartością – jednak często towarzyszy temu zjawisko powierzchownego komentowania złożonych tematów przez osoby niemające odpowiedniego przygotowania zawodowego ani technicznego. Dotyczy to również zagadnień związanych z zielenią miejską i inwestycjami infrastrukturalnymi. Pojawiają się głosy nawołujące do „ratowania każdego drzewa za wszelką cenę”, bez uwzględnienia realiów prawnych, technicznych, kosztowych i – co najważniejsze – bezpieczeństwa mieszkańców. Niestety zjawisko „eksperckości” staje się coraz bardziej powszechne. Wystarczy post w mediach społecznościowych, zdjęcie z wycinką drzew czy wzmianka o „zabetonowaniu miasta”, aby rozgorzała publiczna dyskusja – nierzadko pełna uproszczeń, półprawd czasem zbyt negatywnych emocji. Decyzje o wyglądzie i funkcjonowaniu przestrzeni publicznej nie są (i nie mogą być) oparte na emocjach – ale na analizach, wiedzy specjalistycznej i odpowiedzialności za skutki. Wiele opinii wyrażanych publicznie to głosy osób, które nie mają wykształcenia urbanistycznego, budowlanego, dendrologicznego czy środowiskowego. Co więcej – brak znajomości przepisów prawa budowlanego, wymagań inżynieryjnych czy nawet podstawowych założeń projektowych nie przeszkadza im w formułowaniu kategorycznych sądów na zasadzie „nie znam się, ale się wypowiem”. Zbyt często zapomina się, że w przypadku inwestycji i starego drzewostanu, nie każde drzewo może lub powinno zostać zachowane. Nie chodzi oczywiście o to, by wycinać bezrefleksyjnie. Wręcz przeciwnie – każdy przypadek wymaga analizy: dendrologicznej, projektowej, technicznej. Takie działania poczynione zostały w przypadku realizowanej już inwestycji na Krzemiennej i Smoczej.
Gmina Miasto Szczecin, jako inwestor przedsięwzięcia, otrzymała zgodę Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego na usunięcie drzew kolidujących z zakresem prac projektowych przebudowy ul. Smoczej i ul. Krzemiennej. Decyzja ta została wydana na podstawie dokumentacji projektowej opracowanej w latach 2018–2019. Na ul. Smoczej zezwolenie obejmuje 26 drzew – w tym 24 lipy drobnolistne oraz 2 robinie akacjowe. Na ul. Krzemiennej – 5 drzew, w tym klony, robinie i brzozy. Wszystkie te drzewa kolidują bezpośrednio z planowaną infrastrukturą – ich systemy korzeniowe (a w niektórych przypadkach również pnie) znajdują się dokładnie w obrębie zaprojektowanych obiektów, takich jak nowa jezdnia, chodniki, sieci podziemne czy miejsca postojowe. Zarówno lokalizacja drzew, jak i ich stan zdrowotny uniemożliwiają ich zachowanie bez zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi i infrastruktury. Część lip posiada rozległe ubytki w pniach, a planowane roboty wymagają głębokiego korytowania (tylko pod samą konstrukcję jezdni ok. 60 cm, a pod sieci znacznie głębiej) co oznaczałoby ingerencję w korzenie główne i podporowe – kluczowe dla stabilności drzewa. Drzewa rosną bezpośrednio przy istniejącym krawężniku brukowej nawierzchni, niejednokrotnie otaczając nabiegami korzeniowymi elementy konstrukcji drogowej, co uniemożliwia rozbiórkę starej nawierzchni. Zrealizowanie prac w obrębie masy korzeniowej i jej zredukowanie może grozić zachwianiem stabilności drzewa i w konsekwencji jego niekontrolowanym upadkiem. (ZDJĘCIA OBRAZUJĄCE STAN DRZEW PONIŻEJ W GALERII)
Choć formalna decyzja o wycince została wydana, nie oznacza to automatycznej eliminacji wszystkich drzew objętych decyzją. Decyzja nie jest nakazem i nie musi zostać w pełni skonsumowana. Każde drzewo będzie jeszcze raz oceniane indywidualnie przez wykonawcę i nadzór inwestorski. Na etapie realizacji – po zdjęciu starej nawierzchni i odsłonięciu korzeni – zostanie podjęta decyzja, czy dane drzewo może zostać w bezpiecznym stanie zachowane i czy będzie można zastosować rozwiązania zamienne np. chodniki podwieszane. Zachowanie drzew to jednak koszt utracony – mogą zniknąć miejsca postojowe i częściowo chodniki. Należy kategorycznie nadmienić, że wprowadzenie istotnych zmian do projektu na tym etapie nie jest już możliwe z uwagi na zmienione przepisy dotyczące parametrów drogowych, narzucających konkretne warunki techniczne – inne niż na dzień wykonania projektu. Dodatkowo wskazać należy, że uzyskane pozwolenie na budowę mogło się odnosić wyłącznie do gruntów przeznaczonych na drogę i będących we władaniu Gminy Miasto Szczecin. Realizując inwestycję nie możemy wchodzić na tereny będące w posiadaniu innych podmiotów. Ponadto część z zakwalifikowanych do usunięcia lip rośnie bezpośrednio przy granicy Parku Krajobrazowego „Puszcza Bukowa”, w którym dominującym gatunkiem jest buk zwyczajny. Lipy w tym miejscu stanowią przyrodniczo element obcy, który choć nie należy do gatunków inwazyjnych powinien być zastąpiony głównym gatunkiem rodzimym, tj. bukiem zwyczajnym, który w ramach nasadzeń zostanie wprowadzony.
Nieprawdą powielaną w mediach jest też to, że na etapie projektowania inwestycja nie otrzymała zgody od Lasów Państwowych na przesunięcie ulicy. Miasto Szczecin o taką zgodę nie występowało, ponieważ przyjęta formuła projektowania nie pozwalała wychodzić poza granice działek drogowych przeznaczony pod nową infrastrukturę. Ewentualna korekta, to zmiana decyzji w formie ZRiD i kosztowny wykup działki. Koszt, który musiałoby ponieść Miasto.
W ramach działań kompensacyjnych przewidziano rozbudowany program nasadzeń zastępczych. To 103 nowe drzewa i 395 krzewów. Lipy drobnolistne to starsze drzewa, sadzone w formie alei odtworzą pierwotny charakter ulicy. Pojawią się sadzone szpalerowo w szachownicę buki zwyczajne, które posadzone zostaną na pograniczu Puszczy Bukowej i terenu zabudowy mieszkaniowej jako naturalny łącznik pomiędzy tymi dwoma terenami o różnym charakterze użytkowania. Będą też jarząby pospolite, brzozy pożyteczne i klony zwyczajne w odmianie Red Sunset. Nasadzenia te nie tylko zrekompensują usunięcie drzew, ale także poprawią estetykę przestrzeni. Z racji tego, że teren inwestycji znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Puszczy Bukowej, projekt przewiduje także specjalne rozwiązania służące ochronie lokalnej fauny, w szczególności płazów, które migrują sezonowo przez ten obszar. W ramach inwestycji zaprojektowano prefabrykowane przepusty dla płazów oraz stoprynny – umożliwiające płazom bezpieczne przechodzenie pod jezdnią. Zainstalowane zostaną także ogrodzenia ochronne dla płazów – kierujące je do przepustów i chroniące przed wtargnięciem na drogę.
Inwestycja podzielona jest na dwa etapy realizacyjne:
I Etap realizacyjny – „Przebudowa ulicy Krzemiennej w Szczecinie w zakresie włączenia ul. Krzemiennej w DK nr 31” - w formule zaprojektuj i wybuduj. Wlot ul. Krzemiennej stanowić będzie początek obszaru uspokojonego ruchu, na którym będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h. Zmieni się geometria wlotu ul. Krzemiennej w celu dostosowania do przejazdu autobusu z umożliwieniem wyjazdu z obszaru skrzyżowania samochodu osobowego. W tym celu w centralnej części wlotu wprowadzono wyspę centralną, w poziomie jezdni dla rozdzielenia kierunków ruchu pojazdów osobowych, umożliwiająca przejazd pojazdom ciężarowym oraz autobusom komunikacji miejskiej. Wykonane zostaną ponadto chodniki. Przebudowane zostaną sieci w tym wykonane zostanie odwodnienie. Zagospodarowana zostanie zieleń.
II Etap realizacyjny – „Przebudowa ulic Krzemiennej i Smoczej” – w formule wybuduj. Zakres prac obejmuje:
Termin wykonania zamówienia:
I Etap realizacyjny – 24 miesiące od daty podpisania umowy . W terminie 9 miesięcy od daty Zawarcia Umowy Wykonawca jest zobowiązany do wykonania dokumentacji projektowej, niezbędnej do realizacji przedmiotu umowy.
II Etap realizacyjny – 24 miesięcy od daty zawarcia umowy.
Wykonawcą jest Firma Budowlano-Drogowa MTM SA. Koszt prac to ponad 18,4 mln zł brutto.