Trasa Zamkowa to jeden z głównych szlaków komunikacyjnych, który łączy prawy i lewy brzeg Szczecina. Aby stan techniczny obiektu nie ulegał pogorszeniu, wymagane jest przeprowadzenie wieloetapowego i skomplikowanego procesu remontowego. Harmonogram prac zakłada wykonanie inwestycji w terminie 24 miesięcy. Tak długi czas przeznaczony na realizację zadania wynika z ilości i poziomu skomplikowania zaplanowanych do realizacji prac, oraz przede wszystkim z wymogu związanego z koniecznością zachowania przejezdności w trakcie ich realizacji.
Prace związane z remontem nitki wyjazdowej Trasy Zamkowej obejmować będą wiele elementów. Naprawione zostaną lokalne ubytki zaprawami betonu polimerowo-cementowymi i zaprawami cementowo‐epoksydowymi, wykonana zostanie iniekcja ciśnieniowa rys i spękań przy użyciu żywic epoksydowych Wykonane zostaną zabezpieczanie antykorozyjne poprzez nałożenie płynnego inhibitora na powierzchnie betonowe. Wymienione zostaną kapy chodnikowe razem z krawężnikami i gzymsami. Zaplanowano usunięcie korozji z przęseł stalowych obiektu oraz wykonanie nowej izolacji płyty pomostu. Naprawione zostaną wnęki dylatacyjne. Wykonana zostanie warstwa reprofilacyjna góry pomostu w miejscu istniejącej warstwy wyrównawczej z betonu niezbrojonego. Skorodowane zbrojenie zostanie wypiaskowane, w razie konieczności uzupełnione i zabezpieczone przed korozją. Naprawione zostaną schody – istniejące stopnie i spoczniki zostaną rozebrane i wykonane na nowo. Wymienione zostaną płyty przejściowe obiektu.
Wymienione zostaną elementy obiektu takie jak dylatacje, balustrady, bariery ochronne, deski gzymsowe. Konserwację przejdą łożyska obiektu. Zainstalowane zostaną nowe elementy odwodnienia – wpusty, sączki, dreny oraz kolektory zbierające wodę deszczową. Wymienione zostaną instalacje oświetlenia ulicznego i zamontowane zostaną nowe słupy i oprawy oświetleniowe.
W ramach prac związanych z nawierzchnią jezdni obiektu zaplanowano ułożenie izolacji z mieszanki mineralno-asfaltowej, warstwy wyrównawczej z betonu asfaltowego, warstwy wiążącej z betonu asfaltowego, warstwy ścieranej z mieszanki mastyksowo-grysowej.
Najistotniejszą kwestią podczas planowanego remontu Trasy Zamkowej będzie utrzymanie ruchu. Obiekt znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej 115. To szlak komunikacyjny, którym codziennie tysiące osób przemieszcza się w kierunku prawobrzeża. Dlatego też prace remontowe podzielono na etapy, dzięki czemu w każdym z etapów robót, dla pojazdów wyjeżdżających z centrum miasta dostępne będą minimalnie dwa pasy ruchu. Prace remontowe mogłyby trwać krócej. Wymagałoby to jednak całkowitego zamknięcia obiektu dla ruchu.
Przetarg na realizację inwestycji trwa. Termin składania ofert mija 23 sierpnia br.
Zadanie dofinansowane jest ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.