Aktualności
Aktualności
04 lipiec 2025
Zielony intruz pod lupą: sprawdzamy grunt gdzie rośnie rdestowiec
Na placu budowy Trasy Północnej przeprowadzono rewizję gruntu w miejscach, gdzie zidentyfikowano występowanie rdestowca. To pierwsze z działań zmierzających do usunięcia zielonego intruza.

Rewizję przeprowadzono w miejscach o dużym zagęszczeniu rośliny oraz w jednym gdzie zagęszczenie jest mniejsze. W każdej z nich dokonano odkrywek gruntu na głębokości do 4 metrów, aby ocenić, jak głęboko pod ziemią sięgają jego kłącza. Pierwsze oględziny potwierdziły występowanie systemu korzeniowego na głębokości od 70 do 100 cm poniżej poziomu terenu. To właśnie obecność kłączy tak głęboko pod powierzchnią ziemi sprawia, że rdestowiec stanowi realne zagrożenie dla infrastruktury. Roślina potrafi przerastać podłoże, niszczyć nawierzchnie, fundamenty i sieci techniczne, a nawet przebijać się przez beton. Co dalej? Rewizja gruntu pozwali dokładnie ocenić skalę problemu i dobrać najlepszą – zarówno pod względem skuteczności, jak i kosztów – metodę eliminacji rośliny z terenu budowy.

O inwestycji

Inwestycja realizowana jest w ramach projektu pn.: „Poprawa warunków obsługi obszarów przemysłowych Gminy Miasto Szczecin poprzez wypełnienie luk w infrastrukturze drogowej dzielnicy Północ”. Budowa trasy Północnej realizowana będzie w dwóch etapach:

  • 1 Etap realizacyjny – Budowa Trasy Północnej (etap III) – obejmujący budowę nowej ulicy od ul. Łącznej do ul. Szosa Polska w Szczecinie”.
  • 2 Etap realizacyjny - „Połączenie drogowe planowanej obwodnicy Polic z układem drogowym Gminy Miasto Szczecin” – w formule zaprojektuj i wybuduj.

Inwestycja obejmuje budowę nowej dwujezdniowej ulicy oraz budowę układu rond w rejonie ulic Szosa Polska i Policka. Wykonana zostanie infrastruktura pieszo-rowerowa w postaci chodników i ścieżek rowerowych. Powstaną zatoki autobusowe. Zrealizowane zostaną prace sieciowe dotyczące m.in. kanalizacji deszczowej, wodociągowej, gazowej czy sanitarnej. Wykonane zostanie oświetlenie uliczna, sygnalizacja oraz pojawi się nowa zieleń.

Termin realizacji zadania wynosi:

  • 1 Etap realizacyjny - 30 miesięcy od daty przekazania Wykonawcy placu budowy.
  • 2 Etap realizacyjny - 30 miesięcy od daty zawarcia umowy.

Generalnym Wykonawcą jest STRABAG Sp. z o.o. Koszt prac wynosi 189 681 474,64 zł brutto. 

Zadanie dofinansowane jest ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.

 

cookies
Na naszych stronach i w aplikacjach używamy znaczników internetowych takich jak pliki np. cookie lub local storage do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz głównie do analizowania ruchu na stronach, aplikacjach i w Internecie. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz strony w Internecie.
akceptuję