Podskoki, przysiady i grupowe marsze – tak wyglądały testy nowej kładki pieszo-rowerowej nad ulicą Struga. To dynamiczne testy wytrzymałości. Ich scenariusz zakładał symulowanie realnych sytuacji, z jakimi spotyka się konstrukcja w codziennym użytkowaniu. Do akcji wkroczyły grupy ochotników, które... chodziły, biegały, podskakiwały i wykonywały przysiady – zarówno w rytmie swobodnym, jak i synchronicznym. Wszystko odbywało się w różnych konfiguracjach – od 3 do 15 osób – i z kontrolowaną prędkością.
W czasie testów inżynierowie monitorowali zachowanie kładki przy pomocy akcelerometrów o wysokiej czułości (dokładność do 0,01 m/s²), dzięki którym możliwe było precyzyjne określenie m.in. częstotliwości drgań własnych i poziomu tłumienia. Między próbami konstrukcja musiała się całkowicie „uspokoić” – drgania z poprzedniego testu musiały całkowicie zaniknąć, zanim rozpoczęto kolejny.
Dynamiczne próby obciążeniowe to jeden z ostatnich etapów budowy nowej kładki. Tego typu testy nie tylko pozwalają sprawdzić zachowanie konstrukcji w warunkach zbliżonych do codziennego użytkowania, ale są też wyraźnym znakiem, że inwestycja zbliża się do finału.
O inwestycji
Kładka będzie miała długość wynoszącą ponad 35 metrów i szerokość użytkową wynoszącą 4 metry. Zastosowane zostaną na niej detale kolorystyczne w postaci barw marki miasta Floating Garden 2050. W ramach prac zaplanowano m.in.:
Termin wykonania zamówienia wynosi 17 miesięcy od dnia podpisania umowy. Kładka zlokalizowana jest pomiędzy ul. Iwaszkiewicza i Outlet Parkiem. Realizacją inwestycji zajmuje się firma PORR S.A. Koszt prac to ponad 7,6 mln zł brutto.
Inwestycja jest realizowana w ramach Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego.
Inwestycja objęta dofinansowaniem w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.